Tahun Baru : Ikutlah kalendar Islam.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Assalamualaikum..

Esok, 07 Disember , bersamaan 1 Muharram 1432.

SALAM MAAL HIJRAH, SELAMAT TAHUN BARU buat semua sahabat pembaca yang disayangi tuhan.

Saya percaya masih ramai dikalangan kita yang memandang biasa-biasa tahun baru Islam ini. Tahukah kita Kalendar Islam adalah kalendar yang paling tepat dalam pengiraan hari setiap tahun?

Kenapa kalendar Islamlah yang paling tepat? Menjawab persoalan ini, mari kita lihat sejarah asalnya.

Ketika Khalifah Saidina Umar Bin Al-Khattab r.a telah berunding dengan beberapa penasihatnya, akhirnya diputuskan untuk menggunakan tahun dimana Rasulullah S.A.W berhijrah dari kota Mekah ke kota Madinah sebagai awal permulaan perhitungan calendar Islam.

Hijrah Rasulullah ini memberi momentum yang mewakili ‘era baru’ dalam kebangkitan Islam, membangunkan asas mental dan spiritual yang masih kita rasai hingga hari ini.

Para solihin mengajarkan kita untuk berdoa menjelang pergantian tahun. Dibawah ini adalah doa akhir tahun, dan doa awal tahun.

DOA AKHIR TAHUN : [klik untuk besarkan gambar]

Doa ini dibaca tiga kali [3x] menjelang akhir tahun baru islam. Boleh dilakukan sesudah Asar atau sebelum Maghrib pada 29 / 30 Dzulhijah.

Dengan doa ini, kita memohon ketika kita akan mengakhiri perjalanan tahun yang akan ditinggalkan ini mendapat keampunan Allah, atas semua perbuatan kita yang mendatangkan kemurkaanNYA.



DOA AWAL TAHUN : [klik untuk besarkan gambar]



Sungguh, betapa Indahnya Islam, mengatur kita dalam semua keadaan, dari hal sekecil-kecil perkara, hingga sebesar-besarnya perkara. Semua ada adabnya, semua ada panduannya. Indah, sungguh indah.

MEMO : Allah sukakan hamba yang selalu mengadu padaNYA, yang selalu berdoa memohon ampunanNya. Mudah-mudahan kita sentiasa memohon keampunan Allah, berdoa setiap waktu, tidak mengira tempat dan apapun majlisnya. Doa adalah senjata orang Mukmin, jangan tinggalkan senjata itu dibelakangmu, bawalah ia didalam hatimu.

WASSALAM.

0 Cakap2 Belakang..:

Catat Ulasan

Silakanlah mengkritik dan saranan.