Sakit itu Nikmat


Assalamualaikum..

"Ya Allah, andai dengan sakit yang kau uji ini akan membuatkan engkau redha padaku, aku redha ya Allah. Andai sakit ini adalah tanda kasih sayangMU ya Allah, Aku menerimanya dengan redha Ya Allah, Sihat dan sakit ini dariMu ya Allah, berikan aku ketabahan dan kekuatan iman dalam melalui ujian sakit ini, Ya Allah engkaulah tuhan yang Maha pengasih lagi Maha penyayang, Tambahkan rasa syukurku atas tiap ujianmu samaada dalam nikmat ataupun sakit"

Sakit tanda Allah sayangkan kita. Diriwayatkan, Abu Hurairah pernah menangis kerana beliau tidak sakit dan beliau merasakan Allah tidak sayang padanya.

Bersyukurlah jika di timpa sakit, itu bermakna kita berada dalam perhatian Allah S.W.T..

Ada saja babak dalam hidup yang mengharuskan kita menitiskan airmata, kesepian, kesedihan, dan amarah. Kerana juga sakit yang tidak sembuh-sembuh. itu semua kerana keengganan kita untuk memohon padaNya. Kesombongan akan keunggulan diri mengaburkan pandangan kita akan Bijaksananya perancangan Tuhan.

Betapa Cintanya Tuhan kepada hambanya. Nikmat sihat, dan kelengkapan anggota tubuh diberikan secara percuma, tapi kita yang hina ini tidak mahu juga dekat padaNya.
Dengan menimpakan sakit, kesedihan, dan kesulitan hidup, akan lebih mendekatkan kita kepadaNYA. Begitu rindu DIA kepada hambanya yang hina.

Dari sakit kita diajari bagaimana caranya bersyukur akan nikmat sihat. Dari kemiskinan kita diajari bagaimana caranya mensyukuri nikmat kaya. InsyaAllah hati kita akan dibanjiri keikhlasan yang mencurah. Di saat itulah kita siap untuk sakit dan miskin. Di saat itulah kita siap untuk menderita dan kesepian. Air mata kesedihan pun berubah menjadi air mata syukur kerana telah diperhatikan oleh sang Khalik.

“Nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?”

Demam sudah kebah, tinggal kepala terasa pening dan adakalanya pandangan menjadi gelap, semalam ke klinik, doktor kata tekanan darah sangat rendah.

Ibubapa yang sentiasa mendoakan saya, sahabat yang disayangi, terima kasih atas doa kalian, hanyalah Allah yang layak membalasnya.

Buat diriku, dan pembaca blog yang juga mungkin sedang sakit, selamat menikmati nikmat Ilahi yang tiada batas. Dengan Rahmat & SayangNya buat kita, Allah tidak mungkin menjadikan tiap sesuatu dengan kebetulan dan Sia-sia, pasti ada hikmahnya yang mahu DIA ajarkan kepada kita.


Terima Kasih Tuhan, sungguh Sakit & sihat adalah  nikmat dan rahmat yang tak patut kami dustakan..!

Wassalam.
ijja1912

4 Cakap2 Belakang..:

  1. sungguh,dengan sakit ini kita akan selalu ingat DIA.
    nice entry,keep writting!!


    Terima Kasih ALLAH, sungguh Sakit ini Nikmat!

    BalasPadam
  2. Salam ukhwah.. Sungguh sakit itu adalah tanda kasihNya,, syukur jumpa blog enti and dapat baca post ni,, sangat2 memberi kesedaran pada saya,, syukran jazilan,,=)

    BalasPadam
  3. sakit juga dapat menghapuskan dosa2 kecil..juga tanda kasih dan sayang dari Allah, Alhamdulillah... ^^

    BalasPadam

Silakanlah mengkritik dan saranan.