[-_-]


Assalamualaikum..

Selamat Berpagi-pagi.. sempat lagi mengupdate sesawang ini sebelum membawa diri ke tempat kerja dan meninggalkan hati dalam rumah ni.. [ Makan dalam betul ayat nih..untuk orang yang memahami.. ] Jangan bangun lewat.. nanti rezeki lambat masuk.. ;D

Semalam saya ambil cuti, hari ni pun rasa macam nak cuti, besok pun kalau ikut hati yang belum berapa stabil ni, rasa macam nak cuti terusss..dan cari tapak baru. Tapi kuatkan hati..tabahkan hati.. gagahkan diri, aduan, ku adukan buat DIA pengurus yang paling atas. Lebih atas, dan MAHA atas..Moga DIA menguatkan semangat yang hampir hilang, hampir terurai dari tembok kejiwaan manusia hamba yang lemah seperti saya.. DIA saja sumber motivasi saat ini. Mahu di letakkan manusia lain sebagai sumber motivasi, rasanya ia belum cukup untuk menguatkan seseorang yang lemah selemah saya.. Moga DIA akan membuka jalan yang ku cari selama ini.. Perlu terus bertahan atau membawa pergi seluruh kehidupan daripada sini.. [ Bermadah pula ]

Kelmarin, agak rasa tidak senang bila melihat sekumpulan makcik-makcik atau lepak mate mereka duduk senang lenang di tembok laluan awam kat bawah [ Ground Floor ]. Hostel saya deretan rumah kedai beberapa tingkat. Bukan sekali dua nampak mereka melepak, yang kalau di lihat seimbas ibarat meeting tembok.. Saya jenis tak kisah sangat orang nak lepak atau tak kat bawah tu.. tapi agak-agak la juga masa nak bersosial pun.. huh..saya betulbetul tak puas hati.. keadaannya macam ni, Setiap kali keluar dari tempat kerja pukul 6.30 petang, saya pasti akan melalui team makcik-makcik tadi. Senyum je.

Naik saja dalam rumah, dari atas bilik saya, kedengaran jelas tiap butir perbincangan mereka. Memandangkan bilik saya betul2 tepi tingkap, tingkap tu pula memang menghala hanya beberapa meter sahaja dari jarak makcik-makcik tadi. Terdengar tanpa sengaja juga mereka berbicara tentang apa, tentang artis..tentang anak si folan dan si folan.. Gossip, dan ketawa mereka yang nyaring agak menganggu..saya tak pasti sama ada Cuma saya yang rasa terganggu atau ada org lain yang merasakan seperti apa yg saya rasa.

’takpe2..sat lagi depa balik la tu’ Bisik hati saya..

Azan Maghrib berkumandang, sayup2 dan sesekali agak jelas di bawa oleh angin ke halwa telinga, menyedihkan, makcik-makcik tadi masih juga bersembang, bergelak ketawa, bergurau senda. Sedikit pelik mengetuk pintu hati...errr kalau di lihat umur, umur makcik-makcik ni memang dah menjangkau atas 30, atau 40an..dah bearanak pinak dah pun..tapi mengapakah...??

Sering juga solat terganggu dek bunyi suara-suara mereka di bawah yang agak menganggu..

Susah nak cakap.. kerap juga setiap makcik tu melepak bersama anak-anak kecil mereka.. Dan selalunya mereka menutup tirai ’perlepakkan’ mereka tiap pukul 10 lebih malam.. huh? Bukankah bagus kalau masa yang di buang beberapa jam tu di isi dengan aktiviti yang lebih berfaedah.. kalau bukan dari segi aktiviti keagamaan pun, sekurang-kurangnya sesuatu aktiviti yang boleh menjana ekonomi untuk membantu suami yang seorang diri mencari rezeki.. sia-sianya masa tu.. kalau sehari di buang dari pukul 6.30 petang hingga 10.30malam, darab dengan seminggu, atau setahun..dah berapa lama umur mereka di sia-siakan untuk sesuatu aktiviti yang tidak menjana apa-apa itu? Moga hati mereka di bukakan untuk menganjak paradigma diri. Ameen

Sekian untuk update kali ini..

Moral of The Story : Hargai Masa..dan hormati perasaan jiran kita..

Wallahu’alam..

5 Cakap2 Belakang..:

  1. Assalamu'alaikum..

    Haha.
    Kak ijja, makcik-makcik tu takdapat nak adakan mesyuarat tingkap. Tu yang jadi lagu tu..

    Apakata bila tiba waktu maghrib, kak ijja turun dan ajak derang solat berjemaah sekali. :P

    BalasPadam
  2. halau jek ngn penyapu~
    lalala~

    BalasPadam
  3. sadisnyer ko ni wal nak halau makcik2 tuh ngan penyapu... pepah je dorang trus ngan penyapu tu kan senang

    BalasPadam
  4. gi la join skali ~ haha. eh.. ingatkan post ni pasal kenali jiran. tpi dah pasal lebih kenal.

    BalasPadam

Silakanlah mengkritik dan saranan.