Reject..Reject..


Assalamualaikum..

"Kak ijja, ni ok?" adik saya Wanie menghulurkan sehelai 'busana Muslimah' yang seterusnya kepada saya. Saya menyambutnya dengan berat hati. Butik ini adalah butik yang terakhir saya jangka. Kaki agak penat berjalan, lapar satu hal lagi..
Busana ditangan, saya belek-belek, merasanya dengan jari-jari kualiti kain dan ketebalannya. Saya gelengkan kepala. Busana ditangan saya serahkan semula pada Wanie.
"REJECT" Saya jawab pendek.
Wanie angkat kening,"Haaa??" Wanie ukir senyum paksa, berbaur terkejut barangkali, saya hanya tersengih.

04.06.09,UK,Labuan, Berjalan-jalan dengan wanie di kompleks ni, misi hanya mahu membeli sepasang busana muslimah atau jika ada jubah yang berkenan dimata, di hati juga, Pasti saya akan beli.

Lebih 6 kedai termasuk 2 buah butik pakaian sudah kami kunjungi.Entah kenapa semua kedai dan butik tersebut langsung tidak menepati ciri busana yang saya cari. Secara jujurnya saya bukanlah seorang yang cerewet atau 'perfectionist' dalam memilih pakaian, asalkan menepati syariat sudah cukup bagi saya, tidak perlu bergaya berlebih-lebih..kerana tujuan kita berpakaian adalah untuk menutup aurat dan sebagai identiti setiap manusia..
Namanya mungkin memang Busana Muslimah, sekilas pandang memang menutup aurat.. tapi malangnya, pandang kali kedua dan seterusnya..busana tadi langsung tak menepati kehendak syariat..perasaan saya berselirat, tergamakkah nak pakai pakaian macam ni?

Baju Kedua : Memang cantik..warnanya biru gelap, sedikit hiasan batu kristal pada lengan. Labuh dah memang labuh, mencecah keparas lutut. Tetapi pada bahagian pinggang di tambah aksesori tali sebagai pelengkap gaya katanya. Saya berfikir-fikir dan menggambarkan di kepala,'Camana rupanya bila dipakai?'
- REJECT juga, bila tali / tali pinggang tadi di ikat kebelakang, akan tertonjol pula bahagian yang patut di lindungi.. Reject, dengan senang hati..

Baju Ke tiga : 'First Impression' terdetik di hati = Baju ni memang nampak menutup aurat + 'stylo' dengan coraknya. Tapi bila dikenakan di badan, MashaAllah..Melekap mengikut setiap inci lekuk dan bentuk tubuh pemakai. Bahagian bawah baju memang Longgar, tapi pada bahagian atas, ketat..Huh tak tergamak nak pakai rasanya..
REJECT!

Baju Ke Empat: Warna 'ok', Longgar dan tidak mengikut bentuk tubuh, Tapi bila saya letak baju tu dibawah cahaya lampu kedai, secara automatiknya, saya terus tidak jadi membelinya. Agak Sedih, kerana saya memang berniat mahu membelinya. Melihat kain Baju tadi yang agak nipis, dan jarang, ibarat kain langsir yang dapat diterobosi cahaya matahari lantas akan menyerlahkan segala bayang + bayangan yang saya tidak mahu membayangkan apa yang akan gen ADAM bayangkan..
-REJECT..REJECT!!-

Baju Kelima :
"Ni ok kot dik?" Tuan kedai menyerahkan dua pasang baju kepada saya, di tangan kanannya berwarna ungu, di sebelah kiri pula berwana hijau lumut. Mungkin dia menganggap saya susah untuk membuat pilihan, maka tuan kedai tu pun turut sama membantu saya untuk membuat pilihan.
[ Tidak susah sebenarnya untuk saya membuat pilihan, tetapi disebabkan pilihan-pilihan tadi telah digariskan kriteria tertentu, menyebabkan keputusan saya untuk membeli bergantung pada kriteria tadi] BAJU UNGU :Ala-ala jubah. Tapi saya sangat yakin ianya akan bertukar jadi Jubah 'body fit' jika dipakai. REJECT LAGI..REJECT!!
BAJU HIJAU LUMUT PULA : bukaan pada leher baju sangat luas..hampir sahaja saya membelinya dek pengaruh kata-kata tuan kedai, " ala, tudung adik kan besar, tak nampak lah leher tu" saya tidak menjawab apa-apa, cuma diam berfikir, hati kecil pula keras membantah untuk tidak membelinya, Spontan juga saya mengikut kata hati..
-REJECT!!-

BAJU KELAPAN : Semuanya saya reject, semuanya sama, secara peribadi, memang saya rasa kecewa. Kecewa yang bukan berpunca kerana tidak membeli mana-mana baju pun, tapi kecewa kerana, hingga pada aspek pakaian 'muslimah' juga masih bercampur dengan unsur batil. Mana mungkin perkara yang baik boleh bersama-sama seiring dan sejalan dengan yang salah dan terang-terangan batil?

Sekilas pandang, memang tampak sopan, menutup aurat, dan sememangnya wajar diberi 'title' 'busana / baju pakaian Muslimah' namun bila di teliti, kebaikan yang ada pada pakaian tu di rosakkan dengan perkara-perkara tadi.

- potongan baju dah cantik + memang menutup aurat, labuh dan longgar, tapi yang merosakkannya bila jenis kain yang dipakai terlalu nipis / agak nipis & layaknya kain begini dijadikan saja jaring untuk menangkap haiwan akuatik!

-Warna baju 'ok', hujung kengan siap berketip / berbutang, tapi kain dari pangkal bahu hingga ke hujung lengan menggunakan kain yang jarang / nipis.

- Tali temali + Tali pinggang hanya menyesakkan saya!!

- Bukaan leher yang luas/besar [sehingga boleh muat pinggang], panjang lengan baju yang hanya suku2 atau hanya lepas-lepas siku.

At the end, saya & adik wanie menapak keluar dari setiap kedai dengan tangan kosong.
Habis, semuanya di REJECT? mana ada yang di beli?

- Beli kain meter, buat design sendiri, hantar kat tukang jahit.. :) ..

-Teringat ramai orang pernah cakap camni
" Ingat nak pilih pasangan ni macam nak beli baju kat kedai?"
ironinya, apa yang saya dapati,
"Ingat nak pilih baju ni, tak susah?, macam nak pilih pasangan?" hehehe..

INFO TAMBAHAN : 5 Prinsip asas penampilan untuk Muslimah :
1- Longgar,
2- Tidak nipis hingga nampak kulit + anggota tubuh yang sepatutnya ditutup.
3- Tidak menyerupai pakaian lelaki.
4- Menutupi anggota yang sepatutnya ditutup.
Dan
5- Bukan pakaian yang pendek dalam apa jua keadaan dalam lingkungan menutup aurat .
[ Ustaz Wan Sohor Bani Leman, Majalah Anis, Nov 2007,m/s 105]

7 Cakap2 Belakang..:

  1. bli jubah suda. hahaha

    topik ni mmg menarik!

    BalasPadam
  2. aww k.ijja..sy pon tercari jubah yg seswai utk sy..tapi xde kt msia cuma d mekah shj..cewah~ ;P ...
    ps: nk jgk terase pkai jubah bile smbg stdy..dulu kt kusza len cite r, nme lgi kolej agme, mmg rmai kn. tapi kt ipta-ipta lain ssh nk tgk stdnt2 pkai jubah pegi kelas..tapi kalo jubah sprti yg d nyatakan k.ijja kt ats tu..mybe rmai kot..hee~ wallahua'lam..miowww~

    BalasPadam
  3. Salam.

    Betul 3x :). Memang susah nak carik yang 100% busana muslimah. Yang ada kebanyakannya 70% je yg menepati syariat.

    Akak biasanya, beli kain je, then anto kat tailor, sukati kite nak buat paten cane, kan ?

    BalasPadam
  4. Salam..Bila ko p add ni story?..

    BalasPadam
  5. salam...
    your story hits directly at the target ijja!
    I've been one of those girls who can't stand the fashion nowadays... much less see young muslimah at this age wear them!
    Most of them are too jarang, tiga suku, or simply too tight.
    In the end, I did buy kain cantik and ask my tailor to sew it for me. Sedap dipakai..lagi menutup aurat :)
    JZKK
    at least now I know I'm not the only muslimah who feels more muslimah should be aware of how they dress up

    BalasPadam
  6. hehe..skg ni mcm2..bju dh labuh tp nipis pula..dah nipis corak penuh sini sana pula..huu..

    6 kedai?xckuptu ijja..koman2 10 kedai..hohoho..

    BalasPadam

Silakanlah mengkritik dan saranan.