Creative..

Assalamualaikum.. Sihat ke..
Hari ni nak share lam label >> Santai ll Rilek ll Lawak ll Fikir ll Sinis << aje..

Dah lama tak tengok masquerade .. Jadi tadi 'godek2' youtube, jumpa beberapa masquerade yang agak kreatif dan saya rasa menarik untuk di kongsi.. Terfikir, camana depa boleh dapat idea camni.. sangat kreatif, dan ada gak moral value kat sini.. 'Teamwork', masquerade show ni takleh jalan kalau sensorang, kecuali kalau peserta tu beraksi untuk individu..

Definisi Teamwork? Secara umum teamwork didefinisikan sebagai kumpulan individu yang bekerjasama untuk mencapai suatu tujuan. Kumpulan individu-individu tersebut memiliki aturan dan mekanisme kerja yang jelas serta saling bergantung antara satu dengan yang lain.

Oleh karena itu sekumpulan orang yang bekerja dalam satu kumpulan, bahkan didalam satu projek, belum tentu merupakan sebuah 'teamwork'. Ketika seseorang bekerja didalam kelompok (team), akan ada dua isu yang muncul. Pertama adalah adanya tugas-tugas (task) dan masalah-masalah yang berhubungan dengan pelaksanaan pekerjaan. Hal ini seringkali merupakan topik utama yang menjadi perhatian team. Kedua adalah proses yang terjadi di dalam teamwork itu sendiri, misalnya bagaimana mekanisme kerja atau peraturan sebuah team sebagai suatu unit kerja , proses interaksi di dalam team, dan lain-lain. Dengan kata lain proses menunjuk pada semangat kerjasama, koordinasi, prosedur yang harus dilakukan dan disepakati seluruh anggota, dan hal-hal lain yang berguna untuk menjaga keharmonian hubungan antara individu dalam kelompok itu.

Tanpa memperhatikan proses maka sebuah teamwork tidak akan memiliki nilai apa-apa bagi sesuatu pertubuhan dan hanya akan menjadi sumber masalah bagi pertubuhan dalam pembentukan sebuah teamwork. Sebaliknya jika proses tersebut ada dalam sekumpulan orang yang bekerjasama, maka performance mereka akan meningkat kerana akan mendapat sokongan secara teknikal ataupun moral.

Mengapa Teamwork Diperlukan? Teamwork merupakan saranan yang sangat baik dalam menggabungkan berbagai kelebihan dan dapat memberikan solusi inovatif suatu pendekatan yang mapan. selain itu ketrampilan dan pengetahuan yang beranekaragam yang dimiliki oleh anggota kelompok juga merupakan nilai tambah yang membuat teamwork lebih menguntungkan jika dibandingkan seorang individu yang 'briliant' sekalipun.
~ JOM SATU PADUKAN HATI - HATI KITA ~
owhh..Jom tengok kreativiti depa..


REFLECTION


ALL MESSED UP

0 Cakap2 Belakang..:

Catat Ulasan

Silakanlah mengkritik dan saranan.