Apa Korang buat kalau Harga Diri dipijak-pijak?

Lagi Entri Baru!

Salam alaik..

Bersangkutan dengan tajuk entri kali ni, sy nak share 'simple video' dari iklan Syampu Pantene ni..Biarpun Hanya sekadar iklan, ada sesuatu yang dapat kita amik sbagai motivasi dari sini. . ~Bukan Sekadar Iklan~



Sedihnyer.. rasanya setiap orang pernah dihina/merasa dihina/ oleh org lain..mungkin penghinaan ke atas sifat fizikal kita / kemampuan kita, dan sebagainya.. apa tindakan korang kalau kena situasi macamni yea?? nak tutup mulut org yg menghina, adalah sesuatu yang mustahil.. boleh gak kot, tapi natijahnya..mungkin akan meng 'up' kan lagi hinaan tadi kat kita atau nampak la betul penghinaan tadi..
bagi sy la kan..ni pendapat peribadi..tak tau la sahabat yg lain..
kritikan berbaur hinaan dari org lain..bukan sahaja menjatuhkan kredibiliti, tapi dalam masa yg sama org tadi akan terus rasa down..down..dan down..[org yg lemah semangat akan rasa macamni..]
Tapi sebaliknya orang yang tahu kemampuan dirinya sendiri akan amik positif perkara ni..akan jadi sumber kekuatan untuk perbaiki diri, untuk lebih muhasabah diri..
"kat mana silapnya diri & tindakan aku ni, sampai org lain free2 hina aku camnih.." adakalanya pandangan org luar nampak apa yg jarang, tak nampak pada pandangan mata kita sendiri..

Ada juga orang yang luarbiasa semangat diri..Makin di cerca dan Dihina..semakin kuat & Teguh utk berdiri, bangun, Berjuang, untuk memerdekakan diri dari kongkongan hinaan org2 tadi..

Motivasi pada dasarnya datang dari dalam diri kita masing-masing. Motivasi akan muncul ketika berhubungan dengan nilai-nilai kehidupan seperti keinginan, harapan dan impian. Motivasi juga muncul dari pengalaman dan tentangan dalam hidup kita. Faktor lainnya yang turut membentuk motivasi kita berasal dari keluarga, teman dan memiliki kehidupan kewangan yang lebih baik, Anda akan bekerja dan berusaha lebih giat. Ketika Anda ditentang untuk membuktikan kemampuan Anda, Anda akan berusaha lebih keras agar mencapai prestasi yang lebih baik. Ketika keluarga Anda hidup dalam kekurangan, Anda termotivasi untuk mengubah kehidupan Anda agar dapat hidup lebih layak.

Motivasi adalah burning desire, semangat atau dorongan yang memungkinkan kita melakukan hal-hal tersebut. Orang yang tidak mempunyai motivasi dalam hidupnya adalah orang yang tidak akan melakukan banyak hal yang bererti dalam hidupnya. Bila saat ini Anda tidak tahu motivasi hidup Anda saat ini, sebaik-baiknya Anda segera menemukannya kembali, jika tidak, maka Anda akan menjadi orang yang tertinggal dan tidak dapat menikmati hidup ini.

Pada saat Anda jatuh, bangkitlah kembali dan gali serta temukan motivasi hidup Anda. Ingat bahwa Anda punya impian dalam hidup ini. Jika Anda belum memiliki impian, buatlah! Jangan tunggu lagi! Impian Anda adalah motivasi hidup Anda.

"Orang yang paling miskin di dunia bukan orang yang tanpa satu sen pun, tetapi orang yang tidak mempunyai impian."

"
Tidak penting siapa Anda sekarang, yang penting adalah siapa Anda di masa mendatang."

0 Cakap2 Belakang..:

Catat Ulasan

Silakanlah mengkritik dan saranan.